چامسکی: ارتش پاکستان باید از مداخله مداوم در کشور دست بردارد
ارسالی صمیمی ارسالی صمیمی

 

به عقیده چامسکی دولت پاکستان نتوانسته یک کشور متحد ایجاد کند و اسلام آباد درصورت ادامه تقابل با هند قادر به بقا نخواهد بود. وی می‌گوید ادامه حملات پهپادهای آمریکا در سراسر جهان نتیجه‌ای جز افزایش احساسات ضدآمریکایی ندارد.

 نوام چامسکی، متفکر، زبان شناس و نظریه پرداز آمریکایی در مصاحبه با روزنامه داون ابتدا به شرح مسائل داخلی پیش روی رئیس جمهوری آینده پاکستان پرداخته و گفت: پاکستان یک کشور متحد نیست و در بخش‌های زیادی از کشور دولت را یک دولت پنجابی می‌دانند نه یک دولت مردم.

وی افزود: در حقیقت من تصور می‌کنم که آخرین تلاش‌های جدی برای مقابله با این مساله در دهه 1970 هنگامی که دولت بی‌نظیر بوتو تلاش داشت به منظور تقسیم قدرت نوعی فدرالیسم را برقرار کند انجام شد تا مردم احساس کنند که دولت در حال پاسخ دادن به تقاضاهای آنها و نه فقط منافع ویژه یک منطقه و یا طبقه خاص است. اکنون این نیز یک مشکل بزرگ است.

چامسکی گفت: مشکل بعدی پاکستان تقابل با هند است. پاکستان در صورتی که به این تقابل ادامه دهد نمی‌تواند زنده بماند. پاکستان هرگز نخواهد توانست با ارتش هند برابری کرده و تلاش‌ها در این راستا باعث وارد شدن هزینه‌ای گزاف براین جامعه شده است. این مساله همچنین با وجود توسعه تسلیحات بسیار خطرناک است. دو کشور تاکنون دو بار به مرز تقابل هسته‌ای نزدیک شده‌اند و این می‌تواند وخیم‌تر شود. بنابراین مدیریت روابط با هند بسیار اهمیت دارد.

این نظریه پرداز آمریکایی تاکید کرد: همچنین مساله‌ای دیگر متمرکز بر کشمیر است برای دو کشور لازم است تا بر سر مساله کشمیر به نوعی توافق دست پیدا کنند. این مساله همچنین با رخداد وحشی‌ گری‌های ترس آور در منطقه‌ای که تحت کنترل نیروهای مسلح هند قرار دارد موجب چند پاره شدن هند شده است. این مشکلات در جامعه و حتی در حوزه حقوق مدنی اولیه وارد خواهد شد. یکی از دوستان آمریکایی من که سال‌های زیادی در هند زندگی کرده و روزنامه نگار است اخیرا به دلیل آنکه مطلبی درباره کشمیر نوشته بود نتوانست به هند وارد شود. این بازتاب اختلافات در درون جامعه است. پاکستان همچنین باید بر مساله لشکر طیبه و دیگر گروه‌های مشابه به آن تمرکز کرده و به سوی یک توافق معقول بر سر کشمیر به پیش برود.

چامسکی همچنین یکی دیگر از مشکلات پاکستان را روابط با افغانستان برشمرد و گفت که این مساله در سال‌های آینده بسیار پیچیده تر خواهد بود. بخش‌های زیادی از پاکستان به دلیل حملات پهپادهای آمریکایی دچار مشکلات جدی شده‌اند و این کشور دائما از سوی یک ابرقدرت تروریست مورد حمله قرار می‌گیرد. این یک مشکل کوچک نیست.

چامسکی همچنین در خصوص ایفای نقش ارتش پاکستان در مسائل سیاسی واقتصادی گفت: ارتش پاکستان نقش زیادی در اقتصاد این کشور دارد و به طور مداوم اقدام به مداخله می‌کند تا مطمئن شود سیاست‌گذاری را در دست خود دارد. من امیدوار هستم و نشانه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه ارتش در حال عقب رفتن و نه فقط در اقتصاد بلکه در برخی از سائل سیاسی است. اگر این مساله ادامه پیدا کند این یک تحول مثبت برای پاکستان خواهد بود.

وی تاکید کرد: شاید این باعث اتفاقی نظیر آنچه در ترکیه رخ داد شود در ترکیه برای مدتی ارتش نیروی تصمیم گیرنده بود اما در 10 سال گذشته آنها عقب کشیدند و دولت غیرنظامی استقلال و خودمختاری بیشتری به دست آورده تا حدی که فرماندهی ارتش را دستخوش تغییر کرده است. این دولت حتی چند افسر بلند پایه را نیز دستگیر کرده است. شاید پاکستان بتواند در مسیر مشابهی حرکت کند. مشکلات مشابهی در این زمینه در مصر در حال رخ دادن هستند. در این کشور مساله این است که آیا ارتش که برای 60 سال گذشته بسیار قدرتمند بوده سیطره خود بر سیاست را رها خواهد کرد. بنابراین چنین چیزی در کل منطقه به طور خاص در پاکستان در حال رخ دادن است.

چامسکی همچنین در خصوص اینکه طالبان به دست آمریکا و سازمان سیا به وجود آمده و برخی از مردم تصور می‌کنند سازمان‌های اطلاعاتی خارجی پشت اقدامات طالبان هستند، گفت: من می‌توانم درک کنم که به نوعی ایده توطئه وجود دارد. در حقیقت در بسیاری از بخش‌های جهان احساس یک سازمان سیای بسیار قدرتمند وجود دارد که هر چیزی که اتفاق می‌افتد را دستکاری می‌کنند که از جمله آنها اداره بهار عربی، اداره طالبان پاکستان و غیره است. چنین چیزی نامربوط است. آنها یک هیولا را ایجاد کردند و اکنون از آن می‌ترسند. این مساله ریشه در امور داخلی پاکستان دارد. این یک تحول و پدیده ترسناک است که به زمان افراط گری‌ها در دوران ضیاء و از بین بردن مناطق قبیله نشین باز می‌گردد. پشتون‌ها نیز در این تله گرفتار شده‌اند. آنها هرگز خط مرزی دوراند را قبول نکردند و به طور تاریخی نیز هیچ دولتی در افغانستان این مرز را نپذیرفته است.

وی افزود: سفر از پاکستان به افغانستان هر چه بیشتر دشوار شده و مردم برچسب تروریست را پیدا می‌کنند حتی آنهایی که تنها خانواده‌هایی هستند که در حال سفرند. این مرز مرزی است که مطلقا معنی ندارد. این مرز به دلیل نیازهای امپریالیسم انگلیس تحمیل شده و این‌ها دستکاری‌های سازمان سیا نیستند.

چامسکی همچنین در خصوص سیاستگذاری‌های دولت آمریکا گفت: دولت آمریکا همچنان همین کار را ادامه می‌دهد. دو روز پس از بمب‌گذاری‌ رقابت‌های ماراتن بوستون در کشور یمن علیه یک روستای آرام یک حمله پهپاد آمریکایی رخ داد که هدفی را از بین برد که به آسانی می‌توانست دستگیر شود. البته این که مردم را بترسانند آسان‌تر است. پهپادها یک سلاح تروریستی هستند. آنها تنها اهداف را نمی‌کشند بلکه دیگر مردم را نیز می‌ترسانند. این اتفاقی است که به طور مداوم در وزیرستان رخ می‌دهد. یک هفته پس از این حمله یک جوان که در آمریکا زندگی می‌کرد اما اصالتا اهل دهکده مورد حمله به کشور یمن بود در مجلس سنای آمریکا به ایراد شهادت پرداخت و گفت: گروه‌های افراطی در یمن سال‌ها تلاش داشتند تا روستاییان را با آمریکایی‌ها دشمن کنند و نتوانستند. این روستایی‌ها آمریکا را تحسین می‌کردند اما یک حمله تروریستی آنها را تبدیل به افراط‌گران ضد آمریکایی کرد که این زمینه‌ای برای بیشتر شدن تروریست‌ها است.

چامسکی خاطرنشان ساخت: نمونه‌ای در این زمینه در پاکستان هنگامی که آمریکا نیروهای ویژه خود را برای ترور اسامه بن لادن فرستاد رخ داد. وی به آسانی می‌توانست دستگیر شود اما دستور آنها کشتن وی بود. اگر شما به یاد داشته باشید که آنها بدین منظور چه شیوه ای را استفاده کردند و تلاش کردند تا محل اختفای اسامه بن لادن را از طریق کمپین واکسیناسیون جعلی پیدا کنند. این کمپین در یک منطقه فقیر نشین آغاز شد و سپس آنها تصمیم گرفتند که اسامه بن لادن در یک منطقه دیگر است و درست در میانه راه واکسیناسیون را در این منطقه قطع کرده و آن را به یک منطقه ثروتمندتر بردند. در نهایت آنها هدف خود را کشتند اما این باعث ترس در میان پاکستان و کشورهای دیگری نظیر نیجریه شد نسبت به اینکه غربی‌ها با فرو کردن این سوزن‌ها به بازوهای آنها در حال انجام چه کاری هستند.


May 8th, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی